This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Delage, de geschiedenis
Delage, de geschiedenis
Louis Delage was een gepassioneerd autoliefhebber die in 1900 zijn eigen ontwerpbureau oprichtte dat werkte voor de grootste Franse automerken, waaronder Peugeot.
In 1905 begon hij zelf met de bouw van auto’s met een 1-cylindermotor van De Dion.
Delage zou later een van de meest prestigieuze merken uit de Franse autogeschiedenis worden.
Louis Delage legde zich meteen toe op de ontwikkeling en productie van lichte en sportieve voertuigen. Al was dat in die tijd redelijk relatief.
Hij zag ook meteen het commerciële voordeel in van deelnames aan races. In 1908 behaalde een Delage in Dieppe zijn eerste overwinning. In 1914 won René Thomas met een Delage de legendarische Indianapolis 500 Miles met een gemiddelde snelheid van bijna 133 km/u.
Het was het begin van een lange reeks autosportsuccessen met als hoogtepunt, de titel in het Wereldkampioenschap voor Constructeurs in 1927 waarbij Delage 4 van de 5 verreden races won.
Imposante en unieke koetswerken
Na de racesuccessen zou Delage zich meer toeleggen op de ontwikkeling en productie van meer prestigieuze auto’s met aandacht voor elegantie, design, comfort, authenticiteit en oog voor detail.
Zo werd – vanaf 1929 tot 1940 – de prachtige Delage D8 met een 8 cylindermotor van 4061 cc en een Cotal versnellingsbak als “leeg” chassis geleverd aan even legendarische koetwerkbouwers als Chapron en Letourneur et Marchand, die met schitterende en vaak exclusieve ontwerpen de auto’s een ongeziene klasse gaven.
Vanaf dan wonnen de Delages prijzen in de meest prestigieuze Concours d’élégances zowel in Europa als de USA.
Influencers
De “Roaring Twenties” staan symbool voor een nieuwe manier van leven: plezier, zorgeloos leven en het snel vergeten van de naweeën van de Eerste Wereldoorlog.
Ook de Franse steden ondergaan deze metamorfose, niet alleen op architecturaal vlak, maar ook qua muziek, uitgaansleven, mode enz. Wat in de Verenigde Staten niet meer mag ten gevolge van de zgn. “drooglegging”, vindt zijn weg naar Parijs en andere Franse grootsteden.
Louis Delage speelde hier handig op in via “influencers-avant-la-lettre” en liet vedetten als de uit de USA overgewaaide Josephine Baker en Mistinguett, de Parijse ster van het Casino de Paris en de Moulin Rouge, met zijn wagens rondrijden. Zij zorgen ervoor dat rijden met een Delage als het ware tot een “levenskunst” wordt verheven en gaven de wagens een nooit gezien imago.
Delage wordt Delahaye
Zoals vele luxemerken kreeg ook Delage het in de crisisjaren ’30 zwaar te verduren. In 1935 werd de fabriek gesloten en alle inboedel verkocht. Het concurrerende Franse merk Delahaye kocht de rechten op de naam “Delage” en zou onder deze naam verder auto’s bouwen. Naast de naam werd immers ook de know-how op het vlak van racewagens overgenomen.
Met de Delage D6-70 Streamlined Coupé, een one-off die in 1937 werd voorgesteld, werden Jacques de Valance en Louis Gérard 4de in de 24 uren van Le Mans en wonnen zij de klasse 2001-3000 cc.
In 1954 zou Hotchkiss zowel Delage als Delahaye overnemen. De merken Delage en Delahaye verdwenen dan ook van het toneel.
Bedrijfgegevens
Het Antwerp Classic Salon is een organisatie van S.I.H.A. Salons Automobiles BVBA
Jozef Nuytsstraat 1
2140 Antwerpen, België
laurens@antwerpclassicsalon.be
Klik hier voor onze privacy statement.
CONTACTEER ONS
Heeft u nog vragen over het Antwerp Classic Salon?
Stuur ons dan via het contactformulier uw bericht of aanvraag en we helpen u graag verder!